Proiect 2019- Prieteni prin muzica!

        Utilizată de-a lungul secolelor în procesul de recuperare în diferite tipuri de afecțiuni, cercetările au demonstrat faptul că MUZICA ameliorează simptomatologia afecțiunilor din fiecare arie de dezvoltare a unui copil cu autism. Intervenind cu terapia prin muzică, alături de terapiile validate științific, acorzi o șansă în plus la comunicare, socializare, deci integrare în viața normală a copilului cu autism.

            Prin acest proiect vom organiza săptămânal grupuri de muzică, gratuite, pentru copiii cu înclinații muzicale, diagnosticați cu tulburare din spectru autist (TSA) și/sau alte întârzieri în dezvoltare, beneficiari ai centrului nostru. Acceptarea și incluziunea socială sunt obiective pe care le avem mereu în vedere, țeluri pentru care ne luptăm de atât de mult timp. Tocmai de aceea, și în cadrul acestui proiect, ne dorim să avem o componentă de incluziune reală, prin implicarea unor elevi din cadrul Liceului de Muzică „Sigismund Toduţă” precum și a cadrelor didactice care-i coordonează. Constant, la grupuri vor participa și elevi ai școlii de muzică alături de copiii nostri, pentru a cultiva o relație de prietenie, acceptare și toleranță, bucurându-se de ceea ce au în comun: MUZICA.

            În urma succesului avut cu organizarea taberelor de călărie gratuite pentru copii, în care am reuşit să ne bucurăm de experienta unică oferită de interacţiunea cu caii, tabere în care am inclus şi copii tipici, un vis al nostru este organizarea unei tabere de muzică, gratuite, la care să participe atât copiii noștri cu aptitudini muzicale cât şi elevii de la Liceul de muzică selectaţi în proiect. Împreună vor petrece 4 zile pline de muzică, voie bună, activități de socializare și petrecerea timpului liber. Activitățile muzicale din proiect vor fi îndrumate de Renata Laszlo, muzician și pedagog, care va fi sprijinită pe durata taberei de încă doi specialiști din centru. Tabăra se va desfășura pe durata a 4 zile (3 nopți), într-o locaţie selectată ulterior.

Scopul proiectului

Participarea săptămânală a copiilor la programul de interacţiune prin muzică și în cadrul activităților din tabăra muzicală, vor facilita dezvoltarea comunicării funcţionale, a imitaţiei, a abilităţilor de socializare și de exprimare emoțională, încrederea în sine, concomitent cu diminuarea comportamentelor inadecvate şi a stereotipiilor, dezvoltarea lor la nivel cognitiv, al limbajului şi autonomiei personale.Prin includerea în proiect a copiilor tipici, atât prin participarea lor la grupurile muzicale, cât şi la tabăra muzicală gratuită, preconizăm că obiectivele de incluziune socială, acceptare şi valorizare a copiilor cu TSA vor fi atinse. Vom reusi cultivarea unor relații de prietenie, acceptare și toleranță, atât a copiilor noştri în interiorul grupului, cât împreună cu copiii tipici incluşi în proiect. Scopul proiectului este şi crearea unei relaţii de tip win-win, în care copiii neurotipici se vor bucura de activitătile propuse, vor participa gratuit într-o tabără muzicală care le dă ocazia să-şi dezvolte pasiunea pentru muzică, iar pe de altă parte, vor fi mai informaţi despre specificul copiilor cu autism şi vor putea deveni „ambasadorii” copiilor noştri. Limbajul comun va fi.... MUZICA. Achiziţia unui unor instrumente de percuţie care vor dota centrul şi vor fi folosite inclusiv după terminarea proiectului, este un alt scop al proiectului.

Grupul țintă:

- un grup de 7 copii cu vârste între 12 și 16 ani, având TSA și/sau alte întârzieri în dezvoltare, beneficiari ai centrului de zi a Asociației Autism Transilvania cu inclinații spre muzică. Criteriile de selecție sunt: vârsta, diagnosticul, inclinație/interes față de muzică.

- un grup de 7 elevi ai Liceului de muzică „Sigismund Toduţă” din Cluj-Napoca, cu vârste apropiate de ale beneficiarilor nostri, care vor participa la o parte din grupurile de muzică și la tabăra muzicală.

            În cazul copiilor cu TSA, urmărim: dezvoltarea abilităților sociale, de comunicare funcţională, de dezvoltarea limbajului expresiv, de dezvoltare cognitivă, imitare, creşterea încrederii în sine. Mai mult, ne dorim să își facă prieteni printre copiii neurotipici, să înveţe să comunice eficient, să se valorizeze, să simtă în „siguranţă” nefiindu-le teamă că vor judecaţi sau etichetaţi negativ datorită unor comportamente stereotipe sau de alta natură.

            Pentru elevii de la şcoala de muzică ne dorim crearea unei relaţii de tip win-win, în care să se  bucure de activitătile propuse, să participe gratuit într-o tabără muzicală care le dă ocazia să-şi dezvolte pasiunea pentru muzică şi să fie mai informaţi despre specificul copiilor cu autism, pentru a putea deveni „ambasadorii” copiilor noştri, în eventualitatea în care vor avea mai mulţi colegi cu o tulburare de spectru autist, dar cu o pasiune pentru muzică.

            Beneficiari indirecţi: cadrele didactice implicate în proiect, colegii elevilor selectaţi, familiile extinse a celor două categorii de benefiari, precum şi publicul larg care va participa la activităţile organizate cu ocazia Zilei Internaţionale de conştientizare a autismului, unde copiii noştri vor fi mici artişti.

Bugetul

Valoarea proiectului este de 29846 lei, in care sunt incluse cheltuieli salariale, pachetul de tabara (transport, cazare, masa pentru 14 copii), cheltuieli cu achizita de instrumente muzicale, cheltuieli cu materiale didactice, pentru organizarea grupurilor si a activitatilor de socializare  din tabara.